🌮Kap Verde 🌮

Ett samtal till Riita pÄ vÀg hem frÄn Stockholm ledde till en spontanresa till Kap Verde och ön Sal.

Jag Äkte redan pÄ torsdagseftermiddagen till Riita dÀr jag bjöds pÄ god middag. Flyget gick redan 8.30 frÄn Arlanda sÄ det var upp i ottan och ivÀg.

Resan tog runt sju timmar men det gick snabbt. En film, lite lunch att pickla med, goda samtal och en ljudbok sÄ var vi framme. De ligger tvÄ timmar efter oss sÄ vi kom fram till hotellet vid 16.

JĂ€tteanlĂ€ggning och vi gick fram och tillbaka och fram och tillbaka igen 😂 innan vi, sĂ„vitt vi vet Ă€nnu, hittade den nĂ€rmsta vĂ€gen.

Fint hotell i ett jÀttestort omrÄde , ser lite ut som tusen och en natt.

VÄrt rum och utsikten frÄn vÄr balkong.

All inclusive buffé med ett gigantiskt utbud av allt du kan tÀnka. HÀr desserterna, ser godare ut Àn de Àr.

Det blev inget bad idag men vi tog en promenad runt i hotellomrÄdet och spanade in de fina och stora poolerna.

Efter en god natts sömn Är vi bufféfrukost, hÀr saknades det inget heller, herrejösses sÄ mycket mat.

Sen gick vi ner till havet. Magiskt klart vatten och underbar sandstrand. En smak av Karibien. Idag lite mulet och svag vind, jÀtteskönt.
Vattnet var 25 grader sÄ det svalkade skönt.

Efter nÄgra timmar gick vi tillbaka till hotellet och gjorde oss iordning för en tur in till Santa Maria.

Valutan hÀr Àr Escudos.

FÀrgglada byggnader möte oss i Santa Maria. Lite butiker och en fin fiskehamn. Annars inte sÄ mycket mer.

Fin gÄgata med butiker och restauranger.

Fina vovvar och katter.

Varierande skick pÄ husen, men charmigt med alla fÀrger.

Nere vid hamnen var det en liten marknad. TUI guiden hade berÀttat för oss att det fanns Kap Verdebutiker, Kinabutiker och Senegalbutiker. I Kap Verde och Kinabutikerna gÀllde de priser som stod medan i Senegalbutikerna gÀllde det att pruta, dÀr var priserna de dubbla frÄn början. Skönt tycker iallafall jag att slippa pruta och att fÄ vara ifred inte i butikerna. Men hÀr pÄ marknaden var det nog pruta som gÀllde, men shoppingen uteblev.

I hamnen var det full fart, folk som fiskade, barn och ungdomar som badade och hoppade frÄn piren ner i det turkosa vattnet. Fullt av vackra fiskebÄtar redo att anta morgondagens fiske.

Vi promenerade hem lÀngs med strandpromenaden och avslutade med en drink och middag pÄ hotellet.