På tu man hand igen

Elefantridning, här är jag och har varit tudelad, efter att ha läst att elefanterna blir illa behandlade. Vår Thailändske vän bedyrade att så var inte fallet här så vi följde med. Det såg fint ut på området och elefanterna såg välmående ut.
Mäktiga djur, jag fascinerandes över hur de med lätta steg, sina enorma fötter till trots, parerade var enda sten och 🐘💩som låg på stigen.

Efter elefantridningen åkte våra vänner hem igen men Robert och jag stannar ytterligare två nätter.
Idag tänkte vi utforska den södra delen av Koh Chang, vilken inte är lika exploaterad.

Vi började med att besöka ett vattenfall. Det blev en liten djungelvandring innan vi var framme. Bad i den lilla sjön bland massor av, rätt stora fiskar, som glatt nafsade på oss.

Det är mycket vegetation på södra sidan och vägarna är smala, serpentinvägar och det är rejält brant.

Vi såg en svensk skylt vid vägs ende, i Salak Pet Bay, och klev ur bilen för att kolla. Husen här stod på pålar i vattnet och vi fick passera en del, och min tanke var -här äter jag aldrig. Men fel hade jag även denna gång i min förutfattade mening. Vi kom fram till en jättemysig restaurang som låg längst ut mot vattnet med en fantastisk utsikt över vattnet, öarna och bergen. Det var disigt idag så det framgår inte riktigt hur vackert det var i verkligheten.

Här drev Jocke med fru en restaurang med Svensk- och Thaimat. Jag tog dagens fisk, som såg ut som en laxfile på tallriken men såg ut som en jättestor makrill om man tittade på fisken. Robert slog till på köttbullar och potatismos och lingonsylt. På det varsin kopp Gevalia ☕️ Vi satt och talade med Jocke och fick ta del av hans historia hur han hamnade här. Efter ett tag dök ytterligare en gäst upp här, i vad vi tyckte obygden. Han bodde utanför Göteborg och även här fick vi en lifestory av annat slag berättad för oss. Älskar möten med människor och höra om allas olika livshistorier. Man kan verkligen välja att leva sitt liv på så många olika sätt.

Här en länk på TripAdvisor https://www.tripadvisor.se/ShowUserReviews-g580110-d5288548-r339327839-Salak_Pet_Bay-Ko_Chang_Trat_Province.html

Älgklövsspåren ledde till restaurangen.

Vi for vidare för att leta rätt på Heli, en svenska som bott på ön under många år och som drivit större restauranger på västra sidan men nu dragit ner verksamheten och driver ett café på södra sidan. Vi hittade henne, tog in glass 🍨och kaffe ☕️ Och fick en god pratstund med henne.

Vidare till Long Beach. Här kunde man bo i enkla stugor vid stranden, såg ut som ett hippie ställe. Mycket ungdomar och backpackers.

Vi träffade två ungdomar som tältade, de bjöd på färsk cocosnöt🥥 direkt från stranden. Killen var från Israel och tjejen från USA.

Paradisstrand, och ännu en gång fick vi uppleva solen gå ner i havet. Lika mäktigt och vackert varje gång.

Vi vadade i den sköna strandkanten.

Vi kom till vårt nya hotell Chill när det var mörkt, men det såg enormt inbjudande ut. Vi åt en romantisk middag på stranden med en flaska gott Thailändskt vin.