☃️Sälen ☃️

Långweekend på Högfjällshotellet.
Robert och jag åkte med vår fina fjällbil till Falun på onsdagskvällen för övernattning på Scandic. Detta för att vi skulle lösa ut Tobbes bil i Mora som blivit stående där när Erika och han åkte till Sälen för ett par helger sedan.

Kom upp till ett dimmigt Sälen. Vi var framme vid lunch och beslutade att åka direkt till Stöten för lunch och samtidigt kolla in den anläggningen, Mountain Lodge, och hälsa på Therese som jobbar där. Vi åt gemensam lunch, jättegod kalops.
Sen en liten tur till Sälfjällstorget innan vi checkade in.

Superfint rum fick vi och hotellet är verkligen över förväntan. Visste inte att det var ett sådant lyxigt och klassiskt hotell.
I vårt paket ingår middag på kvällarna. Å vilken middag sen, vi åt ryggbiff med goda tillbehör och var sin smarrig dessert. Proppmätta ramlade vi i säng.

Frukost och vad gör vi idag? Solen strålade och det var en fenomenal vinterdag. Vi valde slalom, backen precis utanför och lagom glidarbacke. Robert vill påstå att jag åker 80-tals åkning och sladdar på varje sväng - numer ska man åka carving. Ha ha vi är inte överens alls. Jag gillar min stil så det så.

Inte mycket folk alls, vilket såklart är toppenbra för oss. Nästan ensamma i backen så det är bara att stå på och åka för allt vi är värda.

Lunchpaus med var sin god öl. Solen värmde och känslan tog oss tillbaka till alperna och back in the days.

Otroligt härlig dag ☀️

Brakmiddag igen på kvällen, idag hade vi bokat på Sushirestaurangen. Vi åt Snömenyn, vilket var tre stycken rätter. Vad de hette har jag inget minne av men verkligen smakfullt både för öga och gom. Toppade med dessert - alltså så gott!

Ja det blev kollaps i sängen, kollade idol sen var det natti, natti.

Lördag och nya äventyr. Idag blev det längdskidor. Robert hyrde utrustning. Lite molnigt på fm men milt och skönt.

Vi åkte femkilometersspåret för det skulle inte vara så mycket upp o nerförsbackar. När vi åkt ett varv tyckte vi inte det kändes så långt så vi tog ytterligare ett varv. Min kondis är väl inte mycket att skryta med, men det blir ju inte sämre av detta iallafall. Ett och annat mindre vackert ord blev det på vägen.

Liten kaffepaus på rummet sen på’t igen. Vi åkte en kortis till den Italienska restaurangen, som vi blivit rekommenderade. Jättegott och mysigt.

Sen skidade vi tillbaka och nu hade det blivit klarblå himmel och sol, så, ja va fasen vi klämde femkilometerspåret ännu en gång. Magiskt vackert är det.

Tillbaka till hotellet och en vacker solnedgång.

Fin utsikt från vårt rum.

Så var det dags för middag igen, vi hinner inte bli hungriga mellan gångerna men ner kommer den gudomliga maten iallafall. Flamberad oxfilé för min del och röding för Robert.

Dessert till mig pecanbrownie med jordgubbar, grädde och ett hav av chokladsås, dessert till Robert glass och så råkade vi visst få med en créme brulée. Varsin kaffedrink på det.

Avslutande söndag vigdes åt slalom och idag blev det åka av. Jag har nu avancerats från 1980 tals stil ända till 2020 tala stil vad gäller skidåkning enligt min man. Tror han var gladare än jag, men jag får hålla med om att det var roligare och det gick bättre, lättare och fortare med den moderna stylen.

Fint väder även idag och knappt något folk i backen. Vi rullade hemåt vid tvåtiden och stannade först vid Stadium outlet och Robert passade på att köpa sig nya längdskidor och pjäxor, så imorgon blir det Ånnaboda. Sen stannade vi i Mora och åt och hämtade Tobbes bil.

Nu är vi hemma och mer än nöjda över våra dagar i Sälen.