🎣VĂ€tternfiske med proffs 🩞

đŸŽŒđŸŽŁNĂ€r storfiskaren talar om hur stora fiskar han fĂ„r, dĂ„ rĂ€cker armarna inte till
 đŸŽŁđŸŽŒ

Nu fattar jag verkligen vad den sÄngen betyder.
Hade en av mina topp tio roligaste dagar igÄr. AlltsÄ jag Àr fortfarande helt lyrisk och kan knappt bÀrga mig till nÀsta gÄng.

Visst jag har alltid tyckt det Àr kul att fiska. Som liten och vÄr familj hade husvagn tog jag alltid metspöt, det första jag gjorde, och metade och metade tills jag mÄnga timmar senare stolt kunde visa upp ett par decimeter abborre eller mört.
Ett par gÄnger har jag varit med om fiske i lite större mÄtt men inget i klass med denna gÄng.

Att Äka ut med proffs pÄ en fiskebÄt har legat pÄ önskelistan i mÄnga Är, men har liksom inte blivit av dÄ jag inte hittat nÄgon likasinnad kompis. Men ibland finns de nÀrmre Àn man tror. Min barndomskompis Anette gillar ju ocksÄ att fiska. DÄ var steget inte lÄngt frÄn önskan till att göra. Vi bokade en fiskedag med Larssons Sportfiske och den dagen var igÄr.

Med spĂ€nd förvĂ€ntan Ă€ntrade vi bĂ„ten och Kapten Kristofer hĂ€lsade damerna 😳 (dĂ„ visste han inte vilka ”damer” han hade att göra med 😂) vĂ€lkomna ombord.

Men full fart drog vi ut pÄ VÀttern och mot firrarna.

Idag var det trollingfiske som stod pĂ„ schemat och dĂ„ med ingen mindre Ă€n KKO vinnaren (normala fall SM, men inte detta covid Ă„r) i Trollingfiske. Som alltid, bara det bĂ€sta Ă€r gott nog ✌

Info om trollingfiske:
Med trollingfiske menas att man drar ett eller flera drag efter en bÄt. Det finns en mÀngd fiffiga hjÀlpmedel som gör det bÄde enklare och roligare, som t.e.x ekolod, plotter, djupriggar och paravaner av olika slag. Trollingfiske Àr en metod som dock krÀver att man har tillgÄng till en bÄt. Man kan föra fram bÄten med elmotor eller brÀnslemotor. Det finns mÄnga olika dimensioner inom trollingen. De flesta nöjer sig med att ha tillgÄng till en mindre bÄt och slÀpa runt ett eller nÄgra fÄtal drag efter bÄten.

Det var lite pyssel att rigga upp allt men för Kristofer som Àr proffs gick det ju snabbt. Vi fick sÄklart hjÀlpa till och med hans lugna, pedagogiska guidning gick det som en dans.

Det var mycket med olika djup, olika tyngder, ekolod, paravaner, djupriggar och allt vad det var, ha ha minns en brÄkdel, men vad gör det. Bara kul att fÄ testa och lyssna till en som behÀrskar omrÄdet.

Nu var det dags att börja sjÀlva FISKET.
Vi skulle ha koll pÄ alla spön som var i vattnet och komma överens om vem som skulle dra upp första firren. Vi beslutade att Anette tog högra sidan och jag den vÀnstra.

I vĂ€ntan pĂ„ napp serverades vi kaffe ☕ och en god smörgĂ„s. Smakade gott!
Men plötsligt störs friden av att Kristofer skriker FISK 🎣. Kaffe och mackor for Ă„t sidan och plötsligt var vi som tvĂ„ adrenalinstinna galningar. Det var napp pĂ„ Anettes sida.
Fokus, höj spöt - veva in - höj spöt - lugnt och fint - slĂ€pp tillbaka - trötta ut fisken - den hĂ€r Ă€r stor. Kristoffer Ă€r en fena 😂pĂ„ att lotsa oss.

Plötsligt igen FISK 🎣 och igen FISK 🎣
Nu hade vi att göra, napp pÄ tre spön samtidigt.
Men ett i taget, första blev en stÄtlig lax som höll mÄttet 60 cm. Det finns ordning och reda pÄ sjön, det Àr bra!

HĂ€r Ă€r han premiĂ€rlaxen, var visst lite fusk att jag tog foto med den bara för att jag inte drog upp den, men va sjutton de tvĂ„ andra nappen var tvĂ„ rödingar som tyvĂ€rr var för smĂ„ sĂ„ de fick Ă„ka tillbaka till naturen och kretsloppet. 😭De var ju i vĂ„ra ögon jĂ€ttestora. Men dagen Ă€r inte slut Ă€nnu och reglerna tycker vi Ă€r viktiga att följa för de finns av en anledning och det gör gott för bestĂ„ndet, hĂ„llbarheten och helheten.

Vi hade en fantastisk tur med vĂ€dret, strĂ„lande sol och varmt. Dock blĂ„ste det en del nĂ€r vi kom ut pĂ„ VĂ€ttern sĂ„ det kĂ€ndes i ”mĂ„illen” pĂ„ oss. SĂ„ för att dĂ€mpa det beslutade vi att ta lunchen i land.
God sallad och EGEN öl. Smakade förtrÀffligt och stabiliserade magen. SÄ sen var vi fit for fight igen.

Ut pÄ böljan den blÄ och rigga upp allt igen.

AlltsÄ det hÀr Àr sÄ kul sÄ vi bÄda kÀnde, mÄtte denna dagen aldrig ta slut. Vi har redan bokat in oss för en dag med abborrfiske.

Fler fiskar blev det. Jag tog den största, en gÀdda och Anette fick tvÄ laxar till och jag en röding.

Vilken fÄngst, mycket stolta och nöjda över vÄr bedrift.

Tillbaka in till land sen Äterstod krÀftfisket som vi ocksÄ bokat nÀr vi ÀndÄ var igÄng. Kristofer hade lagt ut 12 burar som skulle vittjas och fÄngsten var vÄr.

Men först fiskrensning och tack och lov fick vi hjÀlp av Kristoffer med att fÄ allt fint filéat. Inser att det hade gÄtt kÀpprÀtt Ät pipsvÀngen ifall vi skulle gjort det hemma och sjÀlva. Det var stora och slemmiga fiskar och iallafall jag Àr inte Àgare av en fiskfilékniv.

Kolla vilken fĂ„ngst 😃

HĂ€r Ă€r gammelgĂ€ddan- den ska allt tillredas den ocksĂ„đŸ˜‹

Ja jag vet jag Ă€r superglad 😃och stolt över den.

Ut igen för att vittja krÀftburarna.
Nu var det ju sÄ att det skulle komma ett par efter oss som bara bestÀllt krÀftfiske men de kom inte sÄ dÀr fanns helt plötsligt en möjlighet för oss att boka 12 burar till, annars skulle den fÄngsten tillbaka till sjön.

Gissa om vi sa ja👍

Intet ont anande om hur mycket burarna innehöll. Vi tÀnkte fÄr vi ett par kilo var Àr vi nöjda.

Oj, oj, oj vi fick krĂ€ftor 🩞 som vi sent ska glömma.

Vi fick dra upp 12 burar var. AlltsĂ„ det var som att vinna pĂ„ lotteri varje gĂ„ng vi drog upp en bur. Vi bara jublade och gav hi five ✋

Vilken dag, vilken adrenalinkick, vilken eufori alltsÄ en topptiodag.

Kan verkligen Ä det varmaste rekommendera att boka en tur, om det finns nÄgon tid ledig, kanhÀnda har Anette och jag bokat upp dem alla.

Nu Ă„terstod bara resten att koka krĂ€ftorna 😂

Ps. Vi kallades inte damer nĂ„got mer denna dagen utan uttrycket var - Vilka brudar, ni Ă€r ju grymma! Den benĂ€mningen kĂ€nner vi oss mer bekvĂ€ma med 😂